همه چیز درباره میان برنامه و آیتم

در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره میان برنامه و آیتم را توضیح دهیم. بگوییم آیتم یا میان برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟ چطور باید آن را طراحی کنیم و چگونه از آن برای اجرایی قدرتمند کمک بگیریم. اگر می خواهی روی صحنه اجرا بدرخشی، حتما تا پایان این مقاله با دقت همراه ما باش.

آیتم یا میان ‌برنامه چیست؟

در بسیاری از مواقع که به عنوان مجری در برنامه ای حاضر می شوید، ممکن است بنا به دلایلی با موقعیت هایی روبرو شوید که باید خودتان برنامه ای را اجرا کنید. پس برای حضور موفق در این موقعیت ها باید آمادگی لازم را داشته باشید. دو موقعیت اصلی که باعث می شود شما ملزم به اجرای میان برنامه مخصوص خودتان کنید را در زیر توضیح می دهم.

  1. تاخیر ناخواسته در اجرای برنامه
  2. لغو شدن یکی از بخش های برنامه
  3. اختصاص زمان ویژه به مجری برای برگزاری برنامه

 

۱. تأخیر ناخواسته در اجرای برنامه

تاخیر ناخواسته در اجرای برنامه می تواند به دو دلیل اصلی رخ دهد. اول اینکه یکی از میهمانان برنامه دچار تاخیر در ورود باشد. دلیل دوم می تواند مربوط به نقص فنی و عدم آمادگی صحنه برای حضور میهمان مربوطه باشد. در ادامه این دو مورد را کامل شرح می دهیم.

الف) تاخیر یکی از میهمانان برنامه

حتما برایتان اتفاق افتاده که در یک برنامه، میهمان تاخیر داشته باشد. مثلا سخنران به موقع نرسد. یا حتی در برخی مواقع ممکن است بنا به دلایلی، یک برنامه لغو شود. با توجه به اینکه نمی توان به سرعت برنامه ای را جایگزین کرد ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما به عنوان مجری مجبور به اداره برنامه در آن زمان خاص شوید. البته معمولا با جابجا کردن برنامه ها، می توان آن ها را با هم پشتیبانی کرد.

به عنوان مثال فکر کنید قرار است خواننده تا چند دقیقه دیگر اجرای برنامه داشته باشد. ولی به علت ترافیک، در راه مانده است و دیر به برنامه خواهد رسید. می توانید برنامه بعدی که مثلاً خیر مقدم توسط یکی از متولیان است را جایگزین کنید. یا اینکه برنامه سخنرانی، پخش کلیپ و سایر عناوین موجود در سین برنامه را زودتر اجرا کرده و جای آنها را با هم عوض کنید.

*اگر نمی دانید سین برنامه چیست، حتما مقاله سین برنامه و مدیریت زمان توسط مجری را بخوانید.

ب) نقص فنی و عدم آمادگی

دلیل دوم، موضوع نقص فنی است. به عنوان مثال، گروه سرود یا تواشیح آماده اجرای برنامه هستند. در همین حین مطلع می شوید هنوز فایل های صوتی گروه به اتاق فرمان نرسیده است. حتی ممکن است به علت نبودن کابل مناسب یا حتی عدم پخش فایل صوتی به علت فرمت نامناسب، برنامه به تعویق بیفتد. معمولاً در این شرایط، امکان جابجایی برنامه را ندارید. فقط از راه دور به شما اشاره می کنند که کمی زمان بیشتری نیاز دارند تا آماده شوند. شما نیز ناگزیر هستید این بخش برنامه را کمی به اصطلاح کش دهید تا نقض فنی رفع شود.

حتی ممکن است گروه نوازنده نیز برای قرار دادن تجهیزات و لوازم خود بر روی صحنه، نیاز به کمی زمان داشته باشند. در این فاصله، نمی توان مخاطب را در انتظار قرار داد. باید همزمان با اینکه عوامل در حال آماده کردن صحنه برای حضور گروه هنری یا میهمان مدعو هستند، شما یک آیتم یا میان برنامه اجرا کنید. پس باید برای این موقعیت ها آمادگی کامل داشته باشید.

۲. لغو شدن برنامه

گاهی ممکن است اجرای یک برنامه لغو شود. مثلا قرار است که یک سخنران یا خواننده یا گروه هنری به اجرای برنامه بپردازد. ولی در دقایق شروع برنامه، متوجه می شوید مجوز حضور ایشان صادر نشده است. حتی ممکن است دستور به عدم اجرای برنامه و حضور ایشان از سوی مبادی مربوطه صادر شده باشد.

گاهی نیز ممکن است میهمان، شرکت در برنامه را فراموش کرده باشد! یا حتی زمان شروع برنامه را اشتباه متوجه شده باشد و زمان کافی برای رسیدن به برنامه را نداشته باشد. در این موقعیت ها، برنامه ایشان لغو می شود. شاید بتوان با ایجاد تغییرات در سین برنامه، سر و سامانی به اوضاع داد. ولی اگر زمان پیش بینی شده برای آن میهمان، زمان قابل توجهی باشد، به سادگی نمی توان آن را با دیگر برنامه ها جایگزین کرد.

اینجاست که هنر و آمادگی مجری صحنه خودنمایی خواهد کرد و مدیریت این بحران، در دستان توانمند مجری صحنه خواهد بود.

۳. کم بودن تعداد و محتوای برنامه

موارد زیادی پیش می آید که عوامل برنامه، روی مجری به عنوان یک برنامه ویژه حساب باز کرده اند. مثلا در جدول زمانبندی یا سین برنامه، زمان مشخصی را برای مجری در نظر گرفته اند.

حتی گاهی اوقات که متولیان برنامه، بودجه کافی برای دعوت از گروه های هنری مختلف را ندارند، با دعوت از یک مجری خوب، این تهدید را به فرصت تبدیل می کنند. یعنی به جای دعوت از چندین گروه و صرف هزینه های گوناگون، با صرف یک هزینه قابل توجه اما به صرفه تر، از مجری توامند برای اداره بخش عمده ای از برنامه استفاده می کنند.

چرا باید آیتم مخصوص خودمان را داشته باشیم؟

پس با توجه به توضیحات بالا، متوجه شدیم که در شرایطی متفاوتی مجبور به اداره برنامه و حتی اجرای برنامه هستیم. یعنی چیزی فراتر از اعلام برنامه و دعوت از مدعوین برنامه! اینجاست که تفاوت یک مجری توانمند، با یک مجری ساده مشخص می شود.

نکته ضروری و مهم این است، که آیتم یا میان برنامه چیزی نیست که در لحظه خلق شود. بلکه باید برای آن از قبل فکر کرده باشید. باید آن را قبلا طراحی و حتی وسایل مورد نیاز آن را آماده کرده باشید. در ادامه به شما می گوییم که اصول طراحی یک میان برنامه خوب چیست و چطور باید آن را خلق کنید.

اصول طراحی میان برنامه چیست؟

شاید مهمترین اصل در طراحی میان برنامه، جذابیت و سرگرم کننده بودن باشد. یعنی حالا که قرار است مخاطب کمی معطل بماند و یا حتی با مجری همراهی کند، باید در این زمان از برنامه لذت برده و سرگرم شود.

در کنار این اصل مهم، می توانید انتقال مفاهیم و آموزش را نیز به راحتی بگنجانید تا آیتم شما، هدفمندتر و موثرتر باشد. همچنین ضروری است که این آیتم، تا حد ممکن متناسب و مرتبط با موضوع برنامه یا مناسبت های آن ایام باشد. بدیهی است که اجرای یک آیتم طنز برای مناسبت های سوگواری مناسب نیست. یا اجرای یک آیتم قرآنی، برای برنامه های قرآنی و مذهبی یا برنامه ای که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود، مناسب تر است.

پس می تواند سه اصل اساسی طراحی آیتم را به این شرح دانست:

  1. جذاب و سرگرم کننده باشد.
  2. آموزنده، مفید و موثر باشد.
  3. متناسب با موضوع و محتوای برنامه و مناسبت های ایام باشد.

چند مثال از طراحی آیتم یا میان برنامه

حالا که همه چیز درباره میان برنامه و آیتم را فهمیدید، باید بدانید چه الگوهایی برای برای طراحی آن وجود دارد؛ پس با خیال راحت از الگوهای زیر بهره ببرید. این الگوها بارها و بارها اجرا شده و می توان گفت همیشه قابل اجرا و مفید است:

  1. برگزاری مسابقه حضوری
  2. اجرای شعر و دکلمه
  3. شوخی و فکاهی با گفتن لطیفه
  4. تعریف کردن داستان
  5. گفتگو با مخاطب بر روی صحنه
  6. پخش کلیپ
  7. اجرای برنامه با کمک نوازنده صحنه
  8. تست های روانشناسی
  9. دانستنی های جالب و ترفندهای کاربردی و مفید

طراحی آیتم های میان برنامه محدودیت ندارد. وسعت آن به وسعت خلاقیت شما قابلیت بزرگ شدن دارد. پس ذهن خود را حساس کنید. برای خودتان میان برنامه های خاص بسازید. حتی می توانید از دیگران الگوبرداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله با عنوان “همه چیز درباره میان برنامه و آیتم” گفتیم: طراحی آیتم و میان برنامه جزو ضروریات اجرای صحنه و حتی اجرای تلویزیونی است. در صورتی که برای آن آمادگی لازم را نداشته باشیم، قطعا در موقعیات های مختلف اعم از تاخیر در اجرای برنامه، لغو یک برنامه، اختصاص زمان ویژه به مجری برای اجرای برنامه و… دچار چالش می شویم.

جذاب سرگرم کننده بودن، مفید و موثر بودن و همچنین متناسب با موضوع و مناسبت بودن، سه اصل اساسی طراحی آیتم میان برنامه است. نباید فراموش کنیم که طراحی آیتم میان برنامه، مثل طراحی و کارگردانی یک نمایش است. پس خلاقیت در آن، انتها ندارد و می توان کارهای جالب زیادی در این خصوص انجام داد.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
رازهای نوشیدن آب در مجری گری
نوشتهٔ بعدی
داستان مجری شدن مرتضی ایمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید