سین برنامه و مدیریت زمان توسط مجری

اگر شما به عنوان مجری یا تهیه کننده استیج (برنامه های صحنه ای) قصد برگزاری یک مراسم را داشته باشید، حتماً به سین برنامه نیاز دارید. سین برنامه و مدیریت زمان توسط مجری یک اصل مهم برای برگزاری یک برنامه حرفه ای است. اگر می خواهید نکات ریز اما بسیار مهم و حیاتی این حوزه را بدانید حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

سین برنامه یا کنداکتور چیه؟

سین برنامه در اصل جدول زمانبندی و برنامه ریزی یک مراسم یا برنامه است. در آن از زمان شروع تا پایان یک برنامه را با جزئیات کامل مشخص کرده و شرح داده اند. اسامی، موضوعات و ساعت شروع و پایان هر برنامه و ترتیب اجرای آنها در این جدول مشخص شده است. این جدول با عناوینی چون کنداکتور برنامه، سین برنامه، جدول زمانبندی برنامه و جدول پخش برنامه شناخته می شود. در ادامه مقاله ما از آن با نام سین برنامه یاد می کنیم. یک نسخه از این جدول در اختیار مجری می باشد و ممکن است نسخه های دیگری نیز در اختیار سایر مسئولین رسمی و عوامل فنی مانند اتاق فرمان و … باشد.

چرا تنظیم کنداکتور برای مجری برنامه مهمه؟

به عنوان مجری برنامه باید توجه کنید که اطلاع نداشتن از روند اجرای مراسم، یکی از بدترین حالت های اجرای یک برنامه برای یک مجری است. اصولاً قرار گرفتن در حالت عدم اطمینان و بی اطلاعی، موجب ترس و اضطراب یا نگرانی و استرس می شود. لذا برای اینکه بتوانید برنامه را به خوبی هدایت کرده و خود را برای هر بخش آماده نگه دارید، باید سین برنامه یا کنداکتور داشته باشید.

وقتی سین برنامه را به صورت فیزیکی و مکتوب داشته باشید، نباید پاسخگوی مشکلات زمانبندی برنامه یا ترتیب آنها به مقامات و… باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل، آنها را به سین برنامه ارجاع خواهید داد و از متهم شدن یا ایجاد تنش و اصطکاک در اجرای برنامه پیشگیری می کنید.

وقتی عوامل سین برنامه ننوشته اند چه؟

اولین نکته این است که نوشتن سین برنامه وظیفه متولیان برگزاری مراسم و تهیه کننده است. پس در واقع مجری باید پس از حضور در مراسم، در اولین اقدام از عوامل برنامه، سین برنامه را مطالبه کند. ولی بسیار ممکن است در برنامه های محلی و حتی برخی برنامه های رسمی، سین برنامه ای از قبل تایپ نشده باشد. حتی ممکن است اصلاً سین برنامه نوشته نشده باشد. پس اولین کاری که به عنوان مجری و مدیر هدایت صحنه اصلی مراسم باید انجام دهید این است که یک برگه بردارید و با هماهنگی مسئول برنامه، اقدام به نوشتن سین برنامه یا جدول زمانبندی برای خود کنید.

چه مطالبی در سین برنامه باید نوشته شود؟

جدول زمانبندی برنامه، در اصل یک جدول برنامه ریزی است. در آن باید تمام برنامه ها به همراه توضیحات و زمانبندی ها مرقوم شود. به گونه ای که هر کس با یک نگاه بتواند از محتوای برنامه و مختصات زمانی آنها آگاه گردد. عناوین اصلی هر ستون از این جدول در زیر آمده است که می توان به فراخور نیاز آن را تغییر داد.

  • ترتیب برنامه ها که با شماره ردیف مشخص می شود
  • عنوان برنامه مانند سخنرانی، اجرای گروه هنری و…
  • نام اجرا کننده آن برنامه (نام سخنران، گروه هنری، خواننده، مداح و…)
  • توضیحات (عنوان رسمی یا اداری سخنران، مقام یا رتبه های هنرمندان و سایر موارد مورد نیاز)
  • زمان بندی (مدت اجرای برنامه به دقیقه + ساعت شروع و پایان آن بخش)
  • تذکرات و نکاتی که باید توسط مجری برنامه اعلام شود

[icon name=”gift” class=”” unprefixed_class=””] در پایان این مقاله می توانید یک نمونه فرم سین برنامه را به صورت رایگان و هدیه در قالب ورد دریافت نمایید.

آیا کنداکتور ثابت است

کنداکتور در برنامه های صحنه ای (استیج)، معمولاً دچار تغییر می شود. ممکن است یک سخنرانی، دقیقه نود جابجا شود. ممکن است مدعوین یک برنامه به دلیل ترافیک دیرتر به محل برگزاری مراسم برسند و عوامل ناچار به جابجایی برنامه ها شوند. ممکن است یک برنامه بنا به هر دلیلی لغو شود. اما نکته مهم این است؛ همانطور که در مقاله ۴ نکته نکات ناب و کاربردی برای مجری گری توضیح داده شد، شما باید یک رابط در برنامه داشته باشید و کلیه تغییرات کنداکتور را از طریق ایشان اعمال نمایید.

نکات ریز و مهمی که خیلی اوقات در نوشتن سین برنامه رعایت نمی شود

زمانبندی لب به لب

در برخی از سین برنامه ها به وضوح دیده ایم که زمان را آنقدر جزئی و لب مرز با برنامه بعدی در نظر می گیرند که از واقعیت فاصله دارد. مثلا وقتی برای یک سخنران ۱۰دقیقه زمان مشخص شده، زمان استقرار وی روی صحنه، زمان پایین رفتن و احتمالاً مشکل عدم رعایت وقت معین توسط ایشان در نظر گرفته نمی شود. گاهی ممکن است اجرای واقعی این برنامه ۱۵دقیقه یا حتی بیشتر زمان بخواهد.

یا برای اجرای یک گروه سرود از آنها می پرسند
چند برنامه اجرا می کنید؟
-۲برنامه.
هر کدام چقدر زمان نیاز داره؟
-یکی ۴ دقیقه و دیگری ۵ دقیقه.
پس در کنداکتور می نویسند ۹دقیقه.
اما زمان مورد نیاز برای استقرار اعضای گروه روی صحنه، خیر مقدم توسط تکخوان و ترک کردن صحنه اجرا در نظر گرفته نمی شود. ممکن است این برنامه حدود ۱۵دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

خب این خرده زمان ها شاید در نگاه اول قابل اغماض باشد. ولی وقتی شما در یک برنامه ۲ساعته هستید، ناخودگاه خواهید دید برنامه شما دچار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تاخیر شده است و استرس و اضطراب این موضوع باید توسط مجری تحمل و رفع شود.

نادیده گرفتن نقش مجری در کنداکتور

در نوشتن کنداکتور برنامه های صحنه ای، برخی اوقات مجری نادیده گرفته می شود. یعنی تخمین درستی از اجرای برنامه های مختلف انجام نمی گیرد. مثلا می بینید عناوین برنامه ها و زمانبندی اجرای آنها پشت سر هم ذکر شده است. حال آنکه بین هر کدام از برنامه ها، مجری برنامه حداقل ۲ تا ۳ دقیقه زمان برای تقدیر از مدعو قبلی،  معرفی و دعوت از سخنران یا هنرمند بعدی  لازم دارد. یا حتی ایجاد حس نشاط و شور در برنامه در صورت نیاز باید توسط مجری برنامه انجام شود. در این صورت با انجام  این کار، وقت کم می آورید. انجام ندادن آن هم که نشدنی است. زیرا روال طبیعی برنامه به آن نیاز دارد.

سین برنامه و مدیریت زمان توسط مجری

تجربه شخصی من از اجرا در صحنه های مختلف نشان داده که شما به عنوان مجری در اکثر برنامه ها فقط در ابتدای برنامه زمان کافی برای تثبیت نقش خود خواهید داشت. در طول برنامه آنقدر از طرف عوامل برنامه مأمور به کم صحبت کردن و سرعت بخشیدن به برنامه می شوید که گاهی موجب آزارتان می شود. و معمولاً همه اینها از عدم مدیریت صحیح مدیر و تهیه کننده برنامه است که فشار عصبی آن را به مجری وارد می کند.

این استرس و فشار مخصوصاً در برنامه هایی که با تأخیر شروع می شوند که از قضا تعداد آنها کم نیست. شما قضاوت کنید که ۳۰دقیقه تاخیر در اجرای برنامه که معمولاً به علت نرسیدن میهمانان و عدم حضور ایشان شکل می گیرد را چه می توان کرد. البته این موضوع در صورتی که توسط یک تهیه کننده با تجربه صورت بگیرد، قابل پیش بینی و پیش گیری و هدایت است.

پس حق الزحمه ای  که یک مجری برنامه دریافت می کند، صرفاً برای چند دقیقه حرف زدن نیست. پشت صحنه زیبای اجرا، کلی استرس و فشار بر روی مجری برنامه است که باید به رغم وجود آن، با ظاهری شاد و بی دغدغه برنامه را هدایت کند. سین برنامه و مدیریت زمان توسط مجری یکی از مهمترین این مطالب است.

[icon name=”desktop” class=”” unprefixed_class=””] ویدیوهای آموزش مجری گری در کانال آپارات موثرباش

دانلود نمونه فایل سین برنامه

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
ادراک چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چطور خوب صحبت کنیم؟

۱۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید