رازهای نوشیدن آب در مجری گری

در این مقاله درباره رازهای نوشیدن آب در مجری گری صحبت می کنیم. در کنار نکات مجری گری که در حوزه مدیریت برنامه قابل بررسی هستند، موضوع تخصصی نگهداری از صدا نیز برای یک مجری از اهم واجبات است. این مقاله بخشی از گفتگوی محمدرضا مبارکی با میثم آرامش که از خوانندگان و مدرسان موسیقی و صداسازی هستند می باشد. برخلاف باور شایع و عمومی درباره نوشیدن آب در هنگام سخنرانی، جالب است بدانید استفاده نادرست از آب می تواند در طولانی مدت باعث آسیب های جدی به تارهای صوتی شود. این امر می تواند احتمال بروز سرطان حنجره را نیز افزایش دهد.

.

رطوبت مورد نیاز تارهای صوتی

به عنوان یک مجری، سخنران، خواننده و هر شخصی که از صدای خودمان استفاده می کنیم، باید بدانیم مرطوب نگه داشتن حنجره و تارهای صوتی، رابطه مستقیم با کیفیت صدا و توانایی حنجره ما دارد. آب نقش روغن کاری را برای تارهای صوتی ما بازی می کند. پس رطوبت کافی در هنگام صحبت کردن، با صدای ما همان کاری را می کند که روغن موتور با موتور ماشین!!! کاملا مشخص هست در صورت عدم وجود روغن، چه بلایی به سر خودرو خواهد آمد.

اصول آبرسانی به تارهای صوتی

آبرسانی به تارهای صوتی باید حداقل یکساعت قبل از شروع برنامه آغاز شود. نوشیدن آب در هنگام سخنرانی یا مجری گری، به همان اندازه که مفید به نظر می رسد، در طولانی مدت می تواند موجب آسیب به تارهای صوتی ما شود. پس بهترین زمان برای آبرسانی به تارهای صوتی، قبل از شروع برنامه است.

اجتناب از خشکی تارهای صوتی‌

در صورتی که برای سخنرانی و اجرا به برنامه ای دعوت شده اید، باید مراقب باشید تا به دلایل محیطی، رطوب تارهای صوتی خود را از دست ندهید، نشستن مقابل پنکه، در معرض باد قرار گرفتن، در گرد و خاک و غبار و دود قرار گرفتن، با دهان نفس کشیدن و امثال اینها موجب خشکی تارهای صوتی ما می شود. این خشکی به شدت برای صدای ما مضر است.

مضرات نوشیدن آب در هنگام سخنرانی و اجرا

نوشیدن آب در هنگام سخنرانی یا گویندگی و اجرا، باعث تغییر ناگهانی PH دهان می شود. این تغییر ناگهانی، تارهای صوتی ما را دچار شک می کند. لغزنده شدن تارهای صوتی به علت تغییر PH داخل دهان، باعث ایجاد فشار به حنجره و تارهای صوتی ما می شود و در طولانی مدت می تواند آسیب های جدی را برای ما ایجاد کند.

اصول نوشیدن آب در هنگام سخنرانی و اجرا

در صورتی که ناچار هستید در حین اجرا برنامه یا انجام سخنرانی آب بنوشید، سه اصل مهم زیر را رعایت کنید:

  1. از مصرف آب خیلی سرد یا داغ خودداری کنید. ترجیحا از آب ولرم استفاده کنید.
  2. زمانی آب را بنوشید که می توانید بعد از آن به مدت حداقل ۲-۳ دقیقه سکوت کنید و از تارهای صوتی تان استفاده نکنید. یعنی بعد از نوشیدن آب به تارهای صوتی خود اجازه دهید تا با تنظیم شدن PH دهان، به حالت عادی برگردند.
  3. در صورتی که نیاز شدید به خوردن آب در حین سخنرانی دارید، حتما آب را جرعه جرعه بنوشید و هر جرعه را در دهانتان بچرخانید تا با دمای دهانتان یکی شود و سپس قورت دهید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله به رازهای نوشیدن آب در مجری گری و سخنرانی پرداختیم. اصل اساسی این بود که باید از خشکی حنجره و تارهای صوتی اجتناب کنیم و برای مرطوب کردن آن، حتما طبق برنامه از ثبل اقدام کنیم. در صورت لزوم استفاده از آب در حین سخنرانی، حتما از سه اصل بالا استفاده کنیم.

لازم به ذکر است ویدیو بالا، بخشی از گفتگوی محمدرضا مبارکی با میثم آرامش بود. شما می توانید ویدیوی کامل این گفتگو که به صورت اختصاصی به موضوع صداسازی ویژه مجریان و سخنرانان پرداخته است را در کانال آپارات موثرباش ببینید.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
منبع درآمد مجریان
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره میان برنامه و آیتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید