منبع درآمد مجریان

آیا می دانید منبع درآمد مجریان کجاست؟ به عنوان یک مجری از چه راه هایی می توانید درآمد کسب کنید؟ اگر این موضوع برایتان جالب است، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.در این مقاله، به چهار منبع اصلی درآمد مجریان پرداخته ایم.

.

 

۱.  استخدام و حقوق ثابت

اولین منبع درآمد مجریان، مربوط به مجریانی است که به صورت قراردادی یا رسمی در صدا و سیما مشغول به کار هستند. احتمالا مثل هر کارمند استخدامی دیگری، به صورت ثابت و ماهانه حقوق مشخصی دارند و برای برنامه های ویژه یا شرایط خاص نیز مزایا و پرداختی های دیگری نیز باید داشته باشند. در حال حاضر موضوع استخدام رسمی در صدا و سیما امری دور از دسترس به نظر می رسد. زیرا بسیاری از برنامه ها به صورت برون سپاری توسط تهیه کنندگان تهیه و تولید می شود و خبری از استخدام در صدا و سیما نیست! اگر هم باشد، ما بی خبر هستیم.

۲. دستمزد بابت اجرای برنامه

معمول ترین منبع درآمد مجریان، دریافت حق الزحمه و دستمزد در قبال اجرای برنامه است. متولیان برنامه ها، برگزار کنندگان، ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و…، برای اجرای برنامه های خود نیاز به مجری دارند. برنامه هایی مانند جشن، همایش، گردهمایی، جلسات و…؛

برای اجرای این برنامه ها، با مجریان تماس می گیرند و مجریان نیز در ازای دریافت مبلغ دستمزد خود، خدمات صحنه ای با عنوان مجری گری را به ایشان ارائه می کنند.

ناخودآگاه بسیاری از مجریان تلویزیونی هم به صورت برنامه ای، برای تهیه کنندگان کار می کنند. مثلا برای اجرای برنامه در تعداد مشخصی برنامه، قرارداد می بندند و دستمزد می گیرند.

دستمزد مجریان برای اجرای برنامه های متنوع، بسیار مختلف است. گاهی اجراها به صورت رایگان انجام می شود و گاهی ممکن است چندصدمیلیون تومان دستمزد به یک مجری پرداخت شود. نمونه های رایگان آن را بسیار دیده ایم. نمونه های نجومی آن را نیز در برنامه های معروفی چون دورهمی شنیده ایم. مجریان شهیری چون مهران مدیری، احسان علیخانی، رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار از دسته مجریان گران ایران محسوب می شوند.
اگر شما تازه وارد این عرصه شده اید، یکی از اصلی ترین منابع درآمد شما از طریق این حرفه، همین نوع اجرا است. یعنی دریافت دستمزد بابت اجرای یک برنامه که توسط یک تهیه کننده یا برگزارکننده اجرا می شود.

۳. تدریس و آموزش

بسیاری از مجریان صحنه یا مجریان صدا و سیما، در قالب دانشکده های صداوسیما، موسسه های فرهنگی هنری و آموزشی، به تدریس و آموزش مشغول هستند. آموزش مهارت های مرتبط با حرفه ایشان مانند فن بیان، ارتباطات، گویندگی، صداسازی، مجری گری و…؛
البته باید توجه داشته باشیم که تدریس و آموزش، مهارتی جداگانه است. یعنی هر کسی توانایی آموزش دادن به دیگران را ندارد. برای انجام درست این کار، حتما باید آموزش دیده باشیم و با تئوری های آموزشی و طراحی آموزشی آشنا باشیم.
سومین منبع درآمد مجزیان، تدریس و آموزش است. در این حوزه نیز برخی از افراد، درآمدهای کلان به دست می آورند. اگر منصفانه رفتار کنیم و حرفه ای آموزش دهیم، یکی از بهترین روش های کسب درآمد را می توان تدریس و آموزش دانست. زیرا منفعت متقابل را ایجاد می کند. شما مبلغی را از علاقمندان و هنرجویان دریافت می کنید و آنچه را که نیاز دارند به ایشان می آموزید. در پایان نیز هم ایشان رضایت دارند و هم شما راضی هستید.
ما در مجموعه موثرباش به صورت حرفه ای به موضوع آموزش مجری گری پرداخته ایم. همچنین برای اینکه رضایت مخاطبان و هنرجویانمان را به ۱۰۰درصد برسانیم، برای دوره های خود گارانتی بازگشت وجه گذاشته ایم. در صورت گذراندن دوره و عدم رضایت، کل مبلغ را به ایشان باز می گردانیم.

۴. تهیه کنندگی

به عنوان آخرین منبع برای کسب درآمد از مجری گری، می تواند تهیه کنندگی برنامه ها را معرفی کرد. ساده ترین مثال آن در اجرای صحنه زمانی است که برگزارکنندگان از شما می خواهند یک نوازنده صحنه نیز با خود بیاورید.
شما می توانید اجرای برنامه به همراه نوازنده را به عنوان یک پکیج به مبلغ مشخصی ارائه کنید. سپس دستمزد نوازنده پرداخت و بقیه مبلغ دریافت شده را به عنوان حق الزحمه اجرا و هماهنگی برنامه، برای خودتان بردارید.
در مراحل بالاتر، می توانید صفر تا صد یک برنامه را خودتان هماهنگ کنید. از هماهنگی خواننده، گروه هنری، استندآپ کمدی و… تا اجرای برنامه و حتی نورپردازی و سیستم صوت برنامه؛ با این شیوه شما مبلغ کل برنامه را به صورت یکجا توافق و دریافت می کنید و مسئولیت کامل اجرای برنامه اعم از دعوت از گروه ها و هنرمندان و… را به عهده می گیرد. متولیان را از دغدغه اجرای برنامه رها می کنید. مبلغ حق الزحمه هر گروه را خودتان پرداخت می کنید و بقیه مبلغ را به عنوان تهیه کننده به عنوان درآمد برخواهید داشت.
.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
مجموعه آموزشی ترفندهای موثرانه
نوشتهٔ بعدی
رازهای نوشیدن آب در مجری گری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید