متن مجری گری برای مراسم اربعین

اگر تازه شروع به مجری گری کرده اید و یا اینکه ناگزیر به اداره یک مراسم و برنامه هستید، حتما برایتان سوال شده است که چگونه متن اجرای خودم را آماده کنم؟ و اینکه برای شروع برنامه تا آخرین بخش آن، به چه ترتیب و روشی باید عمل کنم؟ برای نوشتن متن مجری گری باید به ترتیب اجرای برنامه ها توجه داشته باشیم. معمولاً برنامه های ملی و مذهبی با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود. در صورتی که قرار هست قبل از آغاز رسمی برنامه (منظور تلاوت قرآن است) روی صحنه رفته و فضا را برای قاری مهیا کنید، حواستان باشد این فقط یک مقدمه چینی و فضا سازی هست و نباید پلاتو اصلی شروع برنامه را اینجا استفاده کنید.

اجرای برنامه در سالن همایش های هتل بین المللی مدینه الرضا(ع) مشهد مقدس ۱۳۹۳ به مناسبت دهه کرامت با اجرای محمدرضا مبارکی

 

برای مثال در این متن مجری گری فرض می کنیم مراسم و گردهمایی جاماندگان اربعین را اجرا می نماییم؛ پس به این مثال توجه کنید:

بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام خدمت شما حضار گرامی، قرار هست تا لحظات دیگه مراسم رو رسماً با قرائت آیاتی از کلام وحی و تلاوت دلنشین استاد ارجمند/ قاری خوش الحان جناب آقای ………… آغاز کنیم . محبت کنید به حرمت سخن الهی و آمادگی دلها برای آغاز این محفل نورانی فضای این سالن (یا مسجد یا …) را معطر کنید به عطر گل های محمدی و بر خون ثاراللهی حضرت اباعبدالله صلواتی بلند بفرستید…

چو قرآن بخوانند دیگر خموش        به آیات قرآن فرا داد گوش

[icon name=”angle-double-left” class=”” unprefixed_class=””]در صورتی که سرود ملی قرار هست پخش بشه، باید بلافاصله بعد از قرآن پخش بشه؛ هرچند بعضی از همکاران با مقدمه چینی و اشاره ای به حماسه های این مرز و بوم، فضا را برای پخش سرود ملی آماده می کنند که البته ترجیح بنده این است که بلافاصله سرود ملی بدون هیچ مقدمه اضافی پخش شود.

[icon name=”angle-double-left” class=”” unprefixed_class=””]پیشنهاد می کنم فایلهای صوتی و تصویری با کیفیت از سرود ملی را همراه خود داشته باشید؛ هرچند در اجرای برنامه های حرفه ای معمولاً متولیان برنامه به این موضوع فکر کرده اند، اما برای من بسیار پیش آمده که حتی در سالن های مجهز، با مشکل عدم وجود سرود ملی مواجه شده ام و همراه داشتن فایل سرود ملی با کیفیت بر  روی تلفن همراه، نجات بخش آبروی برنامه بوده است.

در اولین بخش متن مجری گری؛ بعد از پخش سرود ملی، نوبت به شروع قدرتمند شما بر روی صحنه فرا می رسد. قطعاً این بخش از اجرا، مهمترین بخش اجرای صحنه ای شماست چرا که ممکن است به علت فشردگی برنامه، در بیابین بخش های مختلف، فرصت قابل توجهی برای ارائه مطالب خود نداشته باشید.

در ادامه مثالی بعنوان متن آغاز برنامه برایتان نوشته ام:

به نام خداوند دلهای بی تاب کربلا
به نام خداوند جان های مشتاق دیدار سیدالشهدا

ای حامیان مکتب هل من معین سلام
جاماندگان قافله اربعین سلام
قومی پیاده بر حرم یار می روند
حسرت کشان قبر امام مبین سلام
زینب چه کرده با دل مشتاق شیعیان
گویند زائران همه،  بانوی دین سلام
زینب اگر نبود شکوهِ شرف نبود
او را دهد فرشته ز عرش برین سلام
زینب اگر نبود کنون کربلا نبود
ازاو به ما رسیده شکوه آفرین سلام
آداب اربعین و زیارت نوشته شد
زینب به شه چو داد به صوت حزین سلام
اسلام را سلام جهت دار زنده کرد
لبیک بود معنی آن بهترین سلام
زینب مرام باش که تا مکتبی شوی
لبیک یاحسین بگو زینبی شوی
(حواستان باشد لزومی ندارد تمام متن شعرها را بخوانید. بلکه به فراخود فضای برنامه می توانید بخشی از آن را انتخاب و اجرا نمایید.)

بخش بعدی

هر کجا که ایستاده اید و صدای من رو می شنوید به بلندای پرواز دلهای بی تاب فضای این حسینیه( مسجد یا…) رو حسینی کنید و سه بار عاشقانه صدا بزنید “لبیک یاحسین”

(ایجاد فضای تعاملی با مخاطب و شرکت دادن ایشان در کار گروهی همچون سردادن یک شعار یا ذکر می تواند توجه مخاطبان شما را به برنامه جلب کند و به علت اینکه خود را شریک در اجرای یک بخش از برنامه می بیند، حس بهتری به او منتقل می شود. بارها و بارها در اجرای برنامه های مذهبی این نکته را تجربه کرده ام و مطمئن باشید در اکثر موارد از آن جواب مثبت خواهید گرفت. مگر اینکه برای یک گروه غیرمذهبی یا غیرهیئتی بخواهید برنامه مذهبی اجرا کنید!)

در ادامه

خیلی خوش آمدید به این بزم عاشقی. خوش آمدید به مجلسی که به عزت نام صاحب آن، محل نزول فرشتگان است. خوش آمدید به مجلس عزای امام حسین (ع). هر چند که جسممان اینجاست ولی روحمان با پای دل مشغول طواف حریم یار هست.

یا اباعبدالله؛ گرچه دوریم ولی نام تو را می خوانیم     بُعد منزل نَبُود در سفر روحانی

خودتان فرمودید هر قومی که عمل قومی را دوست بدارد، در آن کار شریک است. خدایا شاهد باش که ما عاشقانِ مجذوب مغناطیس حسین(ع) را دوست داریم و آرزو می کنیم ای کاش در جمع باشکوه حماسه سازان آخرالزمانی یاران مهدی (عج)، علم بر دوش و قدم در راه کربلا بودیم. هر چند توفیق رفیق راه نبود ولی تو ما را در زمره آنان قرار بده و در ثواب عظیمشان شریک کن.

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى اْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ. *- اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
نثار شهیدان دشت نینوا و نثار حضرت اباعبدالله صلواتی رفیع بر محمد و آل محمد بفرستید

در اولین بخش از محفل با شکوه حسینیِ امروز قرار هست بهره مند شویم از فیض منبر حجت الاسلام والمسلمین ………..؛ پس دعوت می کنم از ایشان تا به جایگاه تشریف بیارن و از بیانات ارزشمند ایشان بهره مند شویم. پس به استقبال ایشان خواهیم رفت با ذکر صلوات رفیع بر محمد و آل محمد (ص)

پس از اجرای برنامه اول

پس از اجرای برنامه اول که در اینجا بعنوان مثال سخنرانی بود، نوبت می رسد به حضور مجری بر روی جایگاه یا پشت تریبون برای تشکر از سخنران و آماده کردن فضای برنامه که در اینجا متن مجری گری جهت بخش بعدی را اشاره می کنیم:

با تشکر از حجت الاسلام ……… که با بیانات ارزنده خودشان ما را مستفیض کردند؛ قرار هست در ادامه برنامه بهره مند بشیم از نوای ملکوتی مداح اهل بیت حاج …………………. (یا اجرای گروه سرود …..)

پس:
ای عاشق ولا همه دم “یاحسین”بگو
سرباز کربلا همه دم “یاحسین” بگو
فریاد تو به خرمن وهّابی آتش است
کن آتشی به پا همه دم “یاحسین” بگو
ازعاشقان باشرف بیست میلیونی
بشنو همین ندا همه دم “یاحسین” بگو
هرماه ما محرم و هرشهر کربلاست
کن دین خود ادا همه دم “یاحسین” بگو
فریاد یاحسین شهیدان شنیدنی است
با لشگر خدا همه دم “یاحسین” بگو
آنانکه پیروان وفادار زینبند
گویند ازوفا همه دم “یاحسین” بگو

به استقبال مداح (یا گروه سرود ….) می رویم با ۳ فریاد بلند “یاحسین”.
بلند و رسا ۳بار صدا بزنید یا “حسین”

و در ادامه متن مجری گری

بخش بعدی برنامه را به این شیوه اعلام می کنیم:

با تشکر از مداح گرانقدر جناب آقای …… (یا گروه سرود…..)، برای سلامتی و کسب توفیق روزافزونشون در این مسیر صلواتی ختم کنید.

خوش به حال کسانی که امام حسین علیه السلام رو دوست دارند و شوق زیارت آن بزرگوار رو در دل می پرورانند. چرا که به نص صریح روایات، این محبت و علاقه، نشانه خیرخواهی خداوند در حق ایشان هست. پس خدا رو بخاطر این نعمت بزرگ شکرگزاریم.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که برای اقامه عزای حسینی قدم برداشتند، برای سلامتی همه زائران اربعینی حضرت حسین علیه السلام دعای خیر می کنیم و از شما استدعا داریم در این ایام خدمتگزاران خودتون رو از دعای خیرتون فراموش نکنید.

همه شما رو به خدای بزرگ می سپاریم به امید اینکه به زودی در کنار هم در بین الحرمین مجلسی برپا کنیم. یاعلی. خداحافظ همتون

در این بین قطعاً بسته به نوع برنامه، لازم هست خودتان هم نکات و مطالب و یا تذکراتی را مطرح کنید. برای مجری خوب شدن و بیان خوب داشتن، لازم هست که اول نویسنده خوبی باشید و بتوانید مطالب و متن مجری گری خودتان را خودتان بنویسید. پس از نوشتن نترسید و همین الان شروع کنید.

یک کاغذ و قلم بردارید و درباره یکی از مناسبت های پیش رو، در قالب و چارچوب پیشنهادی بالا یه متن مجری گری بنویسید و برای ما بفرستید.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
بهترین راه نوشتن متن مجری گری برای مراسم
نوشتهٔ بعدی
ساده ترین راه نوشتن متن تقدیرنامه

۱۰ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • تشکر از آموزش بسیار عالی شما .اجرتان با اهل بیت

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      مهر ۷, ۱۴۰۱ ۳:۲۲ ب٫ظ

      سلام و درود بر شما. سپاسگزارم از قدرشناسی و دعای زیبایتان

      پاسخ
      • سلام علیکم امکانش هست متن مجری گری ولادت حضرت زینب سلام الله علیها بزارید

        پاسخ
        • محمدرضا مبارکی
          محمدرضا مبارکی
          بهمن ۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

          سلام و درود
          بنا نداریم در سایت، متن های اجرای آماده قرار دهیم. بلکه قرار هست کمک کنیم شما متن های خودتان را بنویسید. این ها فقط الگوهایی برای کمک به شما هستند. البته مطالب متنوعی در مناسبت های مختلف آماده می کنیم که در کانال متنستان در ایتا منتشر میشه. میتونید عضو این کانال بشید و از مطالب استفاده کنید.

          پاسخ
  • بسیار زیبا و عالی متن و شعر ها بسیار فوق العاده بود و مناسب با مجلس ما فقط یه چیزی کم داره که من مشکلم با بیان این قسمت هست توی مجالس جمع کردن کمک و نذورات برای اجرای مراسم بهتر یه متن واقعا عالی و تاثیر گذار نیاز دارم میشه کمکم کنید خدا را قسم میدم به امام حسین در این روز عاشورا که انشالله اربعینش را امسال حتما قسمت و روزیتون کنه و یه اجرای زیبا و دلنشین داشته باشید کنار حرم سید الشهدا و مادرش حضرت زهرا ازتون تقدیر کنه

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      مرداد ۱۳, ۱۴۰۲ ۷:۱۶ ب٫ظ

      سلام و ارادت و سپاس از دعای زیباتون؛ برای این کار اول باید به مخاطب نشان بدید که انجام این کار خیر چه نفع و ثمره ای برای او خواهد داشت. استفاده از احادیث، آیات و روایات، کلام بزرگان، سیره انسان های اثرگذار و بزرگ و … خیلی می تونه ایجاد انگیزه کنه. اصل اینه که وقتی کسی نذوراتی میده یا کمکی برای انجام کار خیر داره، نفعش برای خودشه. پس با این مقدمه، می تونید در ادامه بگید “فرصتی فراهم شده که شما از طریق(توضیح چگونگی مشارکت) بتونید در انجام (اون کار خیر رو توضیح بدید) شریک بشید. پس ان شاالله (زمان، مکان و روش انجام کار خیر رو توضیح بدید)”

      پاسخ
  • محمد باقر رحیمی
    دی ۱۰, ۱۴۰۲ ۲:۲۵ ب٫ظ

    یک متن کامل برای یک مجری اینجا هست، خیلی ممنون و قدردان شما هستیم

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      بهمن ۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴ ق٫ظ

      درود بر شما؛ قطعاً همینطوره. ولی قرار هست که این به عنوان یک الگو استفاده شود. بهترین متن، متنی است که توسط مجری نوشته و خلق شود

      پاسخ
  • می شه واسه ترحیم پدر هم بزارین

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      بهمن ۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

      سلام؛ این متون صرفاً نمونه و الگویی هستند تا خودتان دست به قلم شوید. بهترین متن اجرا، متنی است که توسط مجری تالیف و خلق شده باشد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید