ساده ترین راه نوشتن متن تقدیرنامه

حتما برای شما هم پیش آمده که دیده اید در برنامه های مناسبتی، برای تقدیر از زحمات یک نفر و یا تجلیل از متعلقان به یک گروه خاص مثل خانواده معظم شهدا، معلم ها، جانبازان، پاسداران، ارتشیان و… هدیه در نظر گرفته شده را به همراه لوح مکتوب با عنوان تقدیرنامه، لوح سپاس، لوح تقدیر، لوح یادبود یا… تقدیم می کنند. اگر می خواهید ساده ترین راه نوشتن متن تقدیرنامه را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

به متن  زیر توجه کنید:

«سعادتمند حقیقی کسی است که علی را در حیات او و پس از رحلتش دوست بدارد.»
                      پیامبر اعظم صلی ا… علیه و آله وسلم

لوح تبریک

ولادت حضرت على علیه السلام یکى از زیباترین فصل‏هاى کتاب آفرینش است که نشان دهنده مقام والا و پرتوى از عظمت آن امام هُمام مى باشد. در شب ولادت ایشان، زمین غرق نور و معنویت بود و از آسمان نیز باران فضل و رحمت مى بارید.

علی علیه السلام بی کرانِ عروجِ کمال انسان تا اوج عرش خداوندی است. او آغاز حیرت آدمی است؛ حیرتی عاجزانه و فقیرانه که روح های بزرگ را در برابر عظمت خود به زانو درمی آورد. علی علیه السلام ، سرفرازترین قله معرفت است که آفتاب جمالش به جویندگان دانایی و عشق، نور می دهد و از سخاوت آسمانی اش بر دل های مردمان باران رحمت می بارد.

برادر ارجمند جناب …………

خجسته میلاد سیدالوصیین، امیرالمؤمنین، خلیفه الله بلا فصل بعد از رسول الله خاتم النبیین صلى الله علیه وآله ، حضرت اسدا… الغالب على بن ابى طالب علیه السلام  و روز پدر را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می نماییم .

                                                             ومن ا… التوفیق
                                                  عنوان مسئول ………………….
                                                           نام و نام خانوادگی

این یک نمونه از متن تقدیرنامه ها می باشد که ویژه روز پدر تهیه شده است. با دقت در چارچوب آن متوجه خواهید شد که لوح های تقدیر و امثال آن معمولاً از چند بخش به شرح زیر تشکیل شده اند :

بخش اول

اولین بخش تقدیرنامه که در بالاترین قسمت متن قرار دارد، نام خداست که می توانید از از تصاویر و وکتورهای آماده در اینترنت و یا از فونت های مخصوص آن که در اینترنت با نام های بسم الله و… موجود است استفاده کنید.

بخش دوم

بعد از نام خدا، عنوان لوح را با خط درشت می نویسیم؛ به عنوان مثال: لوح تقدیر، تقدیرنامه، لوح سپاس، لوح تبریک و… معمولاً این بخش نسبت به سایر متن از اندازه بزرگتری برخوردار است و در نگاه اول به چشم می آید.

بخش سوم

در نگارش لوح، سخن یا پیام یا شعری که مناسب موضوع آن لوح می باشد را استفاده می کنیم. می توان از آیات متناسب قرآن، احادیث، کلام بزرگان، اشعار یک یا دو بیتی استفاده کرد. در صورتی که از آیه قرآن استفاده می کنید، ترجیحاً آن را قبل از عنوان لوح بنویسید.

بخش چهارم

در بخش چهارم از مقاله ساده ترین راه نوشتن متن تقدیرنامه، مخاطب را با عناوینی چون “جناب آقای، سرکار خانم، همکار ارجمند، فرهیخته گرامی، جانباز سرافراز، خانواده معظم شهید و…” نام می بریم و بعد از آن سلام و تحیت را نوشته و در این مرحله به متن اصلی لوح می رسیم که متشکل از مقدمه، پیام اصلی و در آخر هم دعای خیر و سلامتی می باشد.

مقدمه را می توانید با مطالعه کلام بزرگان، متون ادبی و… بنویسید و پس از طرح پیام اصلی، برای موفقیت، عاقبت بخیری، سلامتی و… در حق مخاطب دعای خیر و آرزوهای خوب نمایید.

ساده ترین راه نوشتن متن تقدیرنامه: بخش آخر

در پایان هم خط و امضای صاحب تقدیرنامه را مرقوم می نمایید و از آن پرینت می گیرد.

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از نوشتن متن انجام می شود، طراحی تقدیرنامه برای چاپ است. پس سعی کنید از فونت های واضح، زیبا و مناسب استفاده کنید. امروزه با تهیه بسته های کاغذ A4 طرح دار (تذهیب) به سادگی می توانید با یک پرینتر سیاه و سفید خانگی، لوح های زیبا و جذاب تولید کنید. همانطور که گفتم انتخاب طرح مناسب، فونت زیبا و متن پخته و موقر نیازمند تجربه و تخصص می باشد که البته می توانید متن های آماده لوح تقدیر را در اینترنت نیز جستجو کنید و از کارهای آماده استفاده کنید و یا ایده بگیرید و کارهای جدیدی تولید نمایید.

متن لوح تبریک و تقدیرنامه ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام، ولادت حضرت علی علیه السلام، عید نوروز

 

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
متن مجری گری برای مراسم اربعین
نوشتهٔ بعدی
قانون جمله های سه تایی در سخنرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید