اصول مجری گری

اگر مجری صحنه بوده و یا به حرفه مجری گری علاقمند هستید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که اصول مجری گری چیست. به بیان دقیق تر، یک مجری چه اصولی را باید بداند و رعایت کند. در یکی از مقالات سایت موثر باش به این موضوع پرداختیم که «مجری کیست؟».در این مقاله به شما خواهیم گفت که اصول مجری گری چیست و چطور باید آن ها را یاد بگیرید.

اصول مجری گری

اصل اول: فن بیان مجری

شاید بتوان گفت تمام آدم هایی که دارای زندگی اجتماعی هستند، به شدت نیازمند مهارت های کلامی می باشند. فن بیان به نوعی توانایی خوب صحبت کردن است. مهمترین ابزار برای برقراری ارتباط با سایر انسان به شمار می آید. البته افراد بسیاری در جامعه هستند که فن بیان خوبی ندارند اما زندگی شان را معمولی می گذرانند. شاید مشکل خاصی هم نداشته باشند. ولی کسی که پا در عرصه مجری گری می گذارد، نمی تواند فن بیان قوی نداشته باشد. لازمه کار مجری گری استفاده صحیح از امکانات و توانایی کلامی است که خدا در وجود او قرار داده است.

مجری باید اندامهای گفتاری را بشناسد. باید بتواند بدون اینکه تارهای صوتی اش را خسته کند، از آن ها برای یک برنامه پرشور و باشکوه استفاده کند. باید بتواند فصاحت و زیبایی کلام خود را به رخ مخاطبان بکشد و آنان را مجذوب نماید. لازمه آن وجود دایره واژگان قوی و گفتار بدون اختلال است.

یکی دیگر از ویژگی های فن بیان قوی لحن و آهنگ صدا است. استفاده صحیح از مکث ها، لحن ها و سرعت های متنوع در یک اجرای صحنه، می تواند مخاطب را به اوج نشاط و همراهی برساند. پس اولین اصل برای مجری گری، داشتن فن بیان قوی است.

اصل ‌دوم:‌‌ مخاطب شناسی

همیشه در اجرای صحنه، مخاطبان به عنوان طرف دوم ارتباط شناخته می شوند. اگر مجری توانایی که فن بیان بسیار قوی دارد، توانایی شناخت مخاطب را نداشته باشد، آن برنامه به اصطلاح نخواهد گرفت. شناخت مخاطب باعث می شود، مجری از زبان و نگاه مخاطب سخن بگوید. به همین دلیل مخاطب نیز با او همراهی می کند.

به نظر شما چرا بسیاری از مخاطبان، پای صحبت خیلی از سخنرانان یا معلمان خسته می شوند؟ با این حال که شاید در برخی موارد مطالب و محتوای سخنرانی بسیار کاربردی و مفید است! یکی از مهمترین دلایل این است که سخنران، مجری یا گوینده، مخاطب خود را نشناخته است. به دلیل عدم شناخت و درک مخاطب، زبان مشترک حاصل نشده و نمی تواند او را با خود همراه کند. پس اصل دوم برای مجری گری، شناخت مخاطب است.

مهارت نویسندگی

اصل سوم: مهارت نویسندگی

بسیاری از مجریان صحنه، متن های ادبی از پیش تعیین شده ای را برای اجرا بر روی صحنه آماده می کنند. معمولاً این مطالب را حفظ کرده و آن را با شور و تسلط اجرا می نمایند. اما برخی از ایشان، اگر قرار باشد در لحظه و به فراخور مراسم متنی را بداهه ایجاد کنند نمی توانند. حتی برخی از مجریان در صحبت کردن معمولی دچار مشکل هستند. نمی دانند چه بگویند و از کجا شروع کنند. کافی است متولی برنامه از ایشان بخواهد، یک موضوع خارج از روال از پیش تعیین شده برنامه را روی صحنه اعلام کنند. اینجاست که دچار تپق و مِن مِن می شوند.

وقتی شما خودتان وارد عرصه نویسندگی شده باشد، ذهنتان ورزیدگی لازم برای تولید محتوا و متن را خواهد داشت. بدیهی است که در لحظات مورد نیاز، به سادگی می تواند بهترین عبارت ها و واژگان را به کار بگیرید و بسیار هنرمندانه از آنان استفاده کنید. پس به جای اینکه فقط از متن های آماده دیگران استفاده کنید، سعی کنید خودتان دست به کار شده و متن های اجرایتان را بنویسید. این مهارت هم برای آماده کردن متن اجرا به درد شما خواهد خورد و هم در سخنرانی و صحبت بداهه، بسیار کاربردی و راهگشاست.

اصل چهارم: توانایی تندخوانی

یکی از مهمترین اصول برای اجرای صحنه، داشتن اطلاعات مفید و کافی است. بدیهی است برای به دست آوردن اطلاعات، باید اهل مطالعه باشید. از آنجاییکه مطالعه برای بسیاری از ما ایرانیان جزو اولویت های چندم زندگی محسوب شده و سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، پس باید برای آن فکری کنیم. اگر مجری هستید، مطالعه جزء جدایی ناپذیر سبک زندگی شماست. برای اینکه از مطالعه لذت ببرید و خسته نشوید، باید فرایند این کار را برای خودتان سهل و آسان کنید.

آموختن مهارت تندخوانی، به شما کمک می کند تا در زمان کمتر، مطالب بیشتری را بخوانید. همچنین می توانید بهتر آن را دسته بندی کنید و به ذهن بسپارید. پس می توان مطالعه و تندخوانی را یکی دیگر از اصول مجری گری معرفی کرد.

اصل پنجم: زبان بدن مناسب

همانطور که درباره فن بیان به عنوان اصل اولیه مجری گری سخن گفتیم، باید بدانیم بخشی از فن بیان را مهارت های غیر کلامی تشکیل می دهد. مهارت های غیر کلامی یا زبان بدن بسیار مهم است. مجری باید بداند بر روی صحنه از اندام و بدن خود اعم از چشم ها، لبها، دست ها و پاها چطور استفاده کند. در عین حال باید با اصول پوشش مناسب آشنا باشد و از پوشیدن هر نوع لباسی خودداری کند.

مجری باید بداند که چطور از تریبون استفاده کرده و میکروفون را در دست بگیرد. شاید به نظر شما طریقه استفاده از میکروفون بسیار بدیهی به نظر برسد. ولی نکات حائز اهمیتی در این باره وجود دارد که مجریان حرفه ای را از مجریان تازه کار و بی تجربه متمایز می کند.

اصل ششم: مدیریت بحران

یکی از مهمترین مسائلی که ممکن است در اجرای صحنه رخ بدهد، اتفاقات غیرمنتظره است. لحظات بحرانی که فشار عصبی زیادی را به مجری وارد می کند. مجری صحنه به عنوان یکی از مهمترین اصول باید بتواند این بحران ها را مدیریت کند.

باید بداند چطور به خود مسلط باشد. باید خود را از قبل برای برخی اتفاقات آماده کند. اما همانطور که مشخص است، اتفاقات غیرمنتظره هیچ گاه خبر نمی دهند. ولی کسی که وارد عرصه حرفه ای اجرا شده باشد، می داند چه کارهایی را باید از قبل انجام دهد تا در لحظات بحرانی با سختی کمتر و تسلط بیشتری آن را پشت سر بگذارد.

اصل هفتم: خلاقیت

اصل هفتم برای مجری گری، خلاقیت است. شاید خلاقیت عرصه ای باشد که انتهایش برای هیچ کس پیدا نیست. یک مجری در حوزه های مختلف اعم از متن اجرا، روش تعامل با مخاطب، راه های جلب توجه شرکت کنندگان، مسابقات حضوری، مصاحبه و حتی موسیقی صحنه می تواند از خلاقیت خود استفاده کند.

لازمه استفاده از خلاقیت در اجرا این است که به این اصل مقید باشد و در پی پیدا کردن راه های جدید برای آن برآید.

یک پیشنهاد فوق العاده

اگر مجری هستید و یا به تازگی وارد عرصه اجرا شده اید، حتما لازم است اصول مجری گری که در بالا ذکر شده را بیاموزید و آن ها را تبدیل به مهارت کنید. یکی از راه های آن شرکت در کلاس های آموزشی است.

اگر شرکت در کلاس های آموزشی برایتان امکان پذیر نیست و یا اینکه هزینه های آن به شدت بالا است، پیشنهاد می کنیم دوره کامل و غیرحضوری آموزش مجری گری به زبان ساده را تهیه کنید.

همچنین مطالعه کتاب آموزش مجری گری (صفر تا صد اجرای صحنه) یک انتخاب فوق العاده برای شما خواهد بود. این کتاب در جامعیت و کامل بودن جزو برترین های کشور به شمار می رود.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
مجری کیست؟
نوشتهٔ بعدی
ماجرای ورود مجریان به صدا و سیما از زبان خودشان (بخش اول)

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فردین فروتن
    بهمن ۳, ۱۴۰۲ ۱:۴۶ ب٫ظ

    واقعا بسیار موضوعات مهم و ضروری را ذکر کرده بودید تشکر .

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      بهمن ۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۰ ق٫ظ

      سلام و درود؛ سپاس از همراهی شما. این نکات از تجربه سالها اجرای صحنه استخراج شده و مطمئن هستم که خیلی برای عزیزان مجری، کاربردی و مفید خواهد بود. نکات تکمیلی و مفصلی رو هم در کتاب آموزش مجری گری تالیف کردم. اگر به این حوزه علاقه مند هستید، حتما این کتاب را تهیه کرده و بخوانید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید