ترس از سخنرانی در جمع

ترس از سخنرانی

خوشحالم که در این فایل صوتی همراه من هستی و قرار هست در مورد سخنرانی و ترس از سخنرانی در جمع صحبت کنیم؛

اولین قدم برای انجام سخنرانی

اولین چیزی که در عرصه سخنرانی یا مجری گری برای هر فردی ایجاد و مشکل ساز می شود این است که در ابتدای کار ترس از صحبت کردن در میان جمع را دارد. یعنی وقتی برای سخنرانی در میان جمع صدایش میزنند، حتی اگر یک جمع ساده چند نفره باشدیا یک جلسه کاری ویا حتی یک مراسم عروسی باشد و یا هر برنامه و مراسم دیگری، قلبش به تپش می افتد؛ نفس نفس میزند؛ و ممکن است که حرفهایی را که آماده کرده تا آنها را بیان کند را فراموش کند.

قطعاً اگر به این منوال پیش برود، سخنرانی او سخنرانی خوبی نخواهد بود و وضعیت او وضعیت بحرانی می شود و ممکن است آن سخنرانی که به یک افتضاح تبدیل شود. برای مدیریت کردن ترس و اضطراب و خجالت ناشی از حضور جمع و صحبت کردن در میان جمع باید به این نکته اول دقت کنید.

سخنرانی بدون ترس یک مهارت قابل یاد گرفتن

نکته اول اینکه سخنرانی کردن در میان جمع و رفع خجولی و ترس و اضطراب از قرار گرفتن در میان جمع یک مهارت است که قابل کسب شدن می باشد. یعنی اینطور نیست که آدم هایی در جهان به دنیا آمده اند که ذاتاً ترس از سخنرانی ندارند و آدمهای دیگری که این ترس را دارند صرفاً تا آخر عمرشان قرار است این ترس همراهشان باشد.

کانال ویدیویی موثرباش در آپارت را نیز دنبال کنید

یاد گرفتن دوچرخه سواری را یادتان هست؟

مثل دوچرخه سواری! شما وقتی اولین بار سوار دوچرخه می شوید، نمی توانید خیلی خوب آن را کنترل کنید و تعادلش را حفظ نمایید. قطعاً از ابتدا دوچرخه‌سوار خوبی نبوده اید. شاید بارها زمین خورده اید. بارها پایتان را روی زمین گذاشته اید و بعد از مدتی که مسیر عصبی آن در ذهن شما ساخته شده و مهارت لازم را کسب کردید، قطعاً دوچرخه سواری شما به شیوه دگر گونی رشد کرده و به مهارت های شما اضافه شده است.

چطور دوچرخه سواری را یاد گرفتید؟ قطعاً یک نفر به شما آموزش داده که فرمان را اینطور بگیر؛ اینطور پدال بزن؛ اینطور حرکت کن؛ اگر خواستی بیفتی این کار را انجام بده و در عین حال تمرین و ممارستی که شما انجام داده اید و بارها و بارها و بارها این کار را تکرار کرده اید و در نهایت دوچرخه سواری را یاد گرفتید.

پس مدیریت ترس از صحبت کردن در میان جمع نیز چون قابل اکتساب است، با دو مقوله آموزش و تمرین، قطعاً به نتیجه می رسد و ترس شما خواهد مُرد و شما با آموزش دیدن و تمرین کردن در میان جمع می توانید بر ترس خود غلبه کنید؛ و سخنرانی های خیلی خوب و مسلطی را در میان جمع اجرا کنید.

ممنون که من همراه بودید. موثر باشید و نیک اثر

شاید به این مقالات نیز علاقه داشته باشید:
مقاله مدیریت ترس از سخنرانی
مقاله ترس از سخنرانی از توهم تا واقعیت
پادکست آموزشی نقطه محدودیت یعنی فرصت رسیدن به موفقیت

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
چرا فرایند موفقیت مثل کوه یخ هست؟
نوشتهٔ بعدی
آلبرت محرابیان و زبان بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید