بهترین موضوع برای سخنرانی

یکی از مهمترین سوالاتی که معمولاً در ذهن شما به عنوان سخنران ایجاد می شود، موضوع سخنرانی است. اگر قصد شرکت در جشنواره ها و مسابقات سخنرانی و مجری گری را دارید نیز حتماً دنبال پاسخ این سوال خواهید بود که بهترین موضوع برای سخنرانی چیست؟! یا اینکه اگر در کلاس آموزش سخنرانی و فن بیان شرکت می کنید، از خودتان می پرسید برای یک ارائه کلاسی خوب، باید چه موضوعی را انتخاب کنید. واقعاً بهترین موضوعات سخنرانی در دنیا چه موضوعاتی هستند؟ منظورم موضوعاتی است که دیگران را جذب خود کند و من نیز از پس آن بخوبی برآیم. چطور باید این موضوعات را پیدا کنم؟ این مقاله را تا انتها بخوانید. حتماً به شما کمک خواهد کرد.

چرا انتخاب موضوع سخنرانی مهم است؟

وقتی پشت فرمان اتومبیل می نشینید یا قصد سفر کرده و در اتوبوس یا هواپیما سوار می شوید، آیا هدف و مقصد سفرتان را نمی دانید؟ خصوصاً اگر خودتان مسئول هدایت وسیله نقلیه باشید، حتماً باید بدانید که قرار است به کجا بروید. زیرا همه مسافران به شما اعتماد کرده اند و از قبل برای رفتن به مقصد مورد نظر برنامه ریزی کرده اند. در حین سخنرانی نیز شما به عنوان خلبان هواپیما یا راننده قطار و اتومبیل هستید که باید مخاطبان خود را به سوی مقصد مشخصی هدایت کنید.

احتمالاً مخاطبان شما نیز از قبل برای آن مقصد برنامه ریزی کرده اند که پای سخنرانی شما حاضر شده اند. موضوع شما همان سرزمین مشخصی است که به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده اید. پس سخنرانی بدون دانستن موضوع در حقیقت آغاز سفری است برای رسیدن به ناکجا آباد؛ و اگر ندانی به کجا می روی، ممکن است اتفاقات بدی برایتان بیفتد.

راه و روش اصلی انتخاب موضوع

لازمه انتخاب موضوع، داشتن سه شرط زیر است:

  1. ما در مورد آن صاحب اطلاعات کافی و به عبارتی دارای تخصص باشیم.
  2. مخاطبان ما به موضوع علاقه داشته باشند.
  3. ما نیز به موضوع علاقه قلبی داشته باشیم.

در واقع موضوع مناسب باید این سه شرط را به صورت همزمان داشته باشد و اگر این سه ویژگی با همدیگر نباشند می‌توانیم مطمئن باشیم که در بهترین حالت بخشی از کار ما ایده‌آل نخواهد بود.

۱)علاقه خودتان

لازمه اینکه شما درباره یک موضوع به خوبی صحبت کنید این است که خودتان به آن علاقه داشته باشید. به این فکر کنید چه اتفاقی می افتد وقتی که شما به رشته تحصیلی خود علاقه ندارید و ناچار هستید به اجبار خانواده تن به تحصیل در آن رشته بدهید. به عنوان مثال تصور کنید کسی که علاقمند به بازیگری است، مجبور به تحصیل در رشته مهندسی کنند! شاید در آن رشته نیز موفقیت داشته باشد، ولی به احتمال زیاد انگیزه و نشاط لازم را در حین تحصیل ندارد. ولی اگر وارد تحصیل در رشته بازیگری شود که مورد علاقه اش می باشد، حتما با انگیزه و شور و حرارت بیشتری به ادامه تحصیل خواهد پرداخت.

وقتی شما درباره موضوع منتخب خود برای سخنرانی علاقه شخصی نداشته باشید، شور و حرارت واقعی برخاسته از شوق درونی تان هیچگاه همراه با سخنانتان نخواهد بود. در نتیجه سخنرانی تان از اثربخشی کمتری برخوردار می شود و چه بسا اصلاً اثری نگذارد و حتی مخاطب را خسته و کلافه کند.

۲)علاقه مخاطبانتان

فکر کنید مخاطبان شما مردان و زنان متأهلی هستند که شما قرار است درباره روش های انتخاب همسر با ایشان صحبت کنید؟! آیا این موضوع برای ایشان جالب است؟ بسته به اینکه آنان فرزندان در آستانه ازدواج داشته باشند یا خیر، حتماً مخاطبینی دارید ولی حتماً در برابر موضوعی مثل “روش های حل تعارض در خانواده” از اقبال کمتری برخوردار خواهد بود. یا اینکه برای نوجوانان، درباره روش های تربیت فرزند صحبت کنید. خب اگر شما در این حوزه تخصص داشته و به آن علاقه شدید هم داشته باشید،

مخاطبان شما در این سن اصلاً به آموزش دیدن درباره چگونگی تربیت فرزند فکر هم نمی کنند و چه بسا عنوان هایی چون انتخاب شغل، سواد رسانه و… برایشان جذاب تر باشد. پس در انتخاب بهترین موضوع برای سخنرانی باید علاقه مخاطبان خود را حتما به عنوان یک رکن اساسی در نظر بگیرید. شاید بپرسید چطور علاقه مخاطبان خود را بیابیم؟ پیشنهاد می کنم حتماً مقاله مخاطب شناسی و انتخاب موضوع را بخوانید.

سه شرط اصلی انتخاب موضوع سخنرانی
برای اینکه موضوع سخنرانی مناسبی انتخاب کنیم باید به این سه ویژگی عمل کنیم.

۳)تخصص و دانش

در انتخاب بهترین موضوع برای سخنرانی یکی از اساسی ترین نکات در انجام یک سخنرانی، داشتن دانش و محتوا است. منبع اصلی مفاهیم و کلمه هایی که از ما صادر می شود، پشتوانه دانشی و اطلاعات و تحلیل هایی است که از قبل به دست آورده ایم. وقتی شما دهان را برای ایراد سخن بگشایید و زبان را برای تولید کلمات و عبارات به حرکت درآورید، اگر چیزی برای گفتن نداشته باشید به هیچ عنوان سخنرانی موفقی نخواهید داشت.

حتی اگر به آن موضوع علاقه بسیار داشته باشید!!! مثلاً شما درباره جراحی مغز بسیار علاقمند و پر حرارت هستید و در جمعی نیز حضور دارید که تعدادی از جراحان یا علاقمندان به جراحی مغز حضور دارند. خب دو رأس علاقه های فرد و مخاطب وجود دارد. ولی با توجه به اینکه شما اطلاعات کافی در این حوزه ندارید، آیا این موضوع موضوع مناسبی است؟ آیا می توانید یک سخنرانی اثرگذار در این حوزه داشته باشید؟

در نتیجه دو راه باقی می ماند. راه اول اینکه از انتخاب این موضوع منصرف شده و به سراغ موضوع دیگری بروید. راه دوم این است که در آن حوزه مطالعه و پژوهش کرده و صاحب تخصص و دانش شوید.

نتیجه گیری نهایی

برای انتخاب موضوع سخنرانی یا مجری گری، بر سه شرط علاقه خود، علایق مخاطب و تخصص و دانش خودتان تکیه کنید. اگر هر کدام از شروط ذکر شده را ندارید دو راه دارید. اول اینکه موضوع خود را عوض کنید؛ دوم اینکه سعی کنید شروط ذکر شده را در خصوص آن به وجود آورید. مثلا اگر علاقه وجود ندارد، در خودتان یا مخاطبانتان درباره موضوع علاقه به وجود آورید؛ یا اینکه در حوزه ای که اطلاعات کافی ندارید، با مطالعه و آموزش تخصص و دانش کافی را به دست آورید.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
مدیریت ترس از سخنرانی
نوشتهٔ بعدی
مخاطب شناسی و انتخاب موضوع سخنرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید