افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی و تأثیر حرف های دیگران

در صورتی که علاقمند به حوزه مجری گری و سخنرانی می باشید حتماً درباره اعتماد به نفس یا به بیان صحیح تر، خودباوری اطلاعاتی دارید و درباره آن مطالعه کرده اید. افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی بسیار مهم است؛ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه اعتماد به نفسم را بالا ببرم؟ چگونه با این اعتماد به نفس در عرصه های مختلف زندگی موفق باشم؟

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار برای افزایش اعتماد به نفس یا خودباوری، “تلقین” است. تلقین به روش های گوناگونی انجام می شود که یکی از آنها تلقین شنیداری است. یعنی شنیدن حرف و کلام دیگران، ناخودآگاه بر ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما اثر مستقیم می گذارد. بگذارید این موضوع را با ذکر داستان کوتاه برایتان تبیین کنم.

این یک داستان کوتاه است:

چند قورباغه از جنگلی عبور می کردند که ناگهان دو تا از آنها به داخل گودال عمیقی افتادند.
بقیه قورباغه ها در کنار گودال جمع شدند و وقتی دیدند که گودال چقدر عمیق است به دو قورباغه دیگر گفتند: که دیگر چاره ای نیست شما به زودی خواهید مُرد.

دو قورباغه این حرفها را نشنیده گرفتند و با تمام توانشان کوشیدند که از گودال بیرون بپرند. اما قورباغه های دیگر مدام می گفتند: که دست از تلاش بردارند چون نمی توانند از گودال خارج شوند و خیلی زود خواهند مرد. بالاخره یکی از دو قورباغه تسلیم گفته های دیگر قورباغه ها شد و دست از تلاش برداشت. سر انجام به داخل گودال پرت شد و مرد.

اما قورباغه دیگر با تمام توان برای بیرون آمدن از گودال تلاش می کرد. هر چه بقیه قورباغه ها فریاد میزدند که تلاش بیشتر فایده ای ندارد او مصمم تر می شد تا اینکه بالاخره از گودال خارج شد. وقتی بیرون آمد. بقیه قورباغه ها از او پرسیدند: مگر تو حرفهای ما را نمی شنیدی؟
معلوم شد که قورباغه ناشنواست.[icon name=”deaf” class=”” unprefixed_class=””]

در واقع او در تمام مدت فکر می کرد که دیگران او را تشویق می کنند. ⌛️پایان

 

برای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی گاهی باید نشنید

💬بعنوان یک مجری، سخنران یا حتی یک فرد که نقشی در جامعه و زندگی شخصی خود ایفا می کند، باید حواسمان باشد که گاهی حرفهای دیگران را نشنویم. آیا تا به حال دوست یا یکی از اعضای فامیلتان درباره کار شما اظهار نظری کرده اند که شما را نسبت به انجام آن کار سرد و بی انگیزه کرده باشد؛ یا برعکس موجب تقویت انگیزه و شعله ور ساختن آتش اشتیاق شما برای به انجام رساندن آن کار شده باشد؟ اینجاست که ارزش همنشین مناسب و انتخاب دوست بر اساس معیارهای صحیح، جایگاه و مرتبه خود را به رخ ما می کشاند.

درست است؛ گاهی باید نشنید. وقتی شوق انجام کاری را داشته و یا برای غلبه بر ترس از سخن گفتن، نیاز به افزایش اعتماد به نفس و خودباوری داریم، باید حرف های بی پایه و اساس دیگران را نشنویم. حرف هایی که نه بر اساس تخصص و مرارت مطالعه هستند و نه از روی زبدگی و مهارت حاصل از تمرین و تجربه. بعضی‌ از آدمهای اطراف ما ناخواسته و برخی دیگر هم از روی عمد، انگیزه و روحیه‌ ما را هدف قرار می دهند.

اگر قصد پیروزی دارید، بعضی وقتها باید ناشنوا شوید و فقط تلاش کنید و تلاش کنید و باز هم تلاش کنید… البته گفتم بعضی وقتها… این به این معنی است که باید انتقادها و نظرهای کارشناسی و خیرخواهانه افراد صاحب نظر و مطلع را بشنوید و برای رشد خود از آن ها بهره بگیرید.

گرفتاری در باتلاق تعریف و تمجدید

ممکن است در مسیر رو به رشد خود به موفقیت ها و پیروزی هایی دست پیدا کنید. کلامتان را با قوانین سخنرانی مانند قانون جمله های سه تایی یا قانون کلمه های متنوع و… صیقل داده باشید و هر شنونده ای را از شنیدن آن مجذوب خود کنید. در آن موقع نیز افرادی هستند که با تعریف و تمجید و تبریک، آنقدر شما را پر و بال می دهند که دیگر عیب های خود را نخواهید دید. بر اثر این تلقین های شنیداری، به تدریج خودتان نیز دچار این اعتماد به نفس کاذب می شوید که تمام کارهایتان بدون نقص و ایده آل است؛

به هوش باشید؛

هر وقت که کسی از خودش کاملاً راضی شد، همان جا نقطه توقف رشد و شاید پرتگاه سقوط او باشد.

اعتماد به نفس در سخنرانی
وقتی یک جای کار می لنگد!

پس هرگاه متوجه این نکته شدید که همه آدمهای اطراف شما از شما فقط تعریف می کنند، بدانید به قول معروف “یک جای کار شما می لنگد.” من به شخصه آدمهایی را دیده ام که دچار نواقص مشهود در سبک زندگی حرفه ای خود بوده اند اما دیگران به رغم اینکه در پشت سر ایشان و سایر جمع ها انتقاداتی به او دارند ولی در مواجهه حضوری با وی کاملاً رفتاری مخالف نظر قلبی شان بروز داده و حتی تقدیر و تشکر و تعریف و تمجیدهایی را انجام می دهند که برای شما واقعاً عجیب به نظر می رسد.

حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب کافی هست که می فرماید:

                    «محبوب ترین دوست من کسی است که عیب هایم را به من هدیه دهد.»

پس دقت کنید اعتماد به نفس در حالتی که کاذب باشد، انسان را دچار انجماد فکری کرده و از شنیدن و پذیرش نقد منصفانه و خیرخواهانه محروم می کند. خودشیفتگی، تکبر و این قبیل رذائل اخلاقی را شاید بتوان از نتایج این اعتماد به نفس کاذب دانست.

طرح گرافیکی در خصوص حدیث امام صادق علیه السلام
محبوب ترین دوستان

نتیجه گیری

کلام و سخنان دیگران با رویکرد تلقین گفتاری، همیشه بر روی ما و ضمیر ناخودآگاه ما اثرگذارند. این تلقین یا باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه و روحیه انجام کار خواهد شد و یا بر خلاف آن اثر خواهد کرد. پس در شنیدن و یا نشنیدن حرف های دیگران باید تأمل کرد و این نوع از تلقین را تا جایی که امکان دارد مدیریت نمود.

باید توجه داشت که تلقین های از جنس فقط تعریف و تمجید، ممکن است ما را دچار اعتماد به نفس کاذب کرده و به باتلاق نابودی کشانده و باعث توقف رشد ما شوند. پس این تعریف ها را با انتخاب دوست و همنشین مناسب (خیرخواه، منصف و کارشناس) و دریافت نقدها و ایرادهای کار خود از وی تعدیل کنید.

یک مقاله مرتبط در سایت بیشتر از یک نفر: افزایش اعتماد به نفس با روش های اشتباه

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
قانون جمله های سه تایی در سخنرانی
نوشتهٔ بعدی
چگونه سخنرانی جذاب داشته باشیم- قانون کلمات متنوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید