آموزش تکنیک نقشه ذهنی

تکنیک نقشه ذهنی یک روش فوق العاده برای برنامه ریزی و انجام انواع کارهاست. از نوشتن کتاب تا خلاصه نویسی از روی یک کتاب؛ از برنامه ریزی برای یک سفر گرفته تا آماده کردن متن و محتوای یک سخنرانی . به عنوان مثال برای اینکه محتوای سخنرانی خود را آماده کنید، نیاز به تکنیک هایی دارید که در اسرع زمان، با کمترین المان ها و ساده ترین امکان ها افکار خود را انسجام داده و نقشه راه سخنرانی و ارائه خود را مشخص کنید. نقشه ذهنی یکی از بهترین و کاربردی ترین روش ها برای ساماندهی افکار شما و سازماندهی متن سخنرانی و ارائه شما خواهد بود. وقتی موضوع سخنرانی خود را با روش های انتخاب بهترین موضوع برای سخنرانی گزینش کردید، نقشه ذهنی یا مایندمپ (Mind Map) به شما کمک می کند تا هرآنچه را که برای مخاطبتان آماده کرده اید، در یک بسته بندی بسیار منظم عرضه کنید.

نقشه ذهنی یک تکنیک بسیار کاربردی است که آموزش استفاده از آن  به صورت رایگان توسط مجموعه موثرباش و آقای محمدرضا مبارکی تهیه و تولید شده است. می توانید این ویدیوی آموزشی را در زیر مشاهده فرمایید.

حتماً بعد از مشاهده ویدیو، نظرات یا سوالات خود درباره این آموزش را در پایین این صفحه برای ما ارسال فرمایید. سعی می کنیم با پاسخ به سوالات، شما را در بهره برداری بهتر از این تکنیک یاری کنیم.

آماده کردن سخنرانی با نقشه ذهنی و کلی ایده دیگر

همانطور که در ویدیوی آموزشی گفته شد، به وسیله نقشه ذهنی می توانید کارهای مختلف خود را ساماندهی کنید. مثل:

  • انواع برنامه ریزی (روزانه، درسی، آموزشی، سفر و…)
  • خلق ایده های جدید و خلاقانه و دسته بندی آن ها
  • تخلیه ذهنی برای رهایی از کلافگی و سردرگمی
  • خلاصه نویسی کتابها، دوره های آموزشی و…
  • یادداشت برداری از محتوای کلاس های درسی یا کارگاه های آموزشی یا جلسات سخنرانی مذهبی
  • خبرنویسی و یادداشت برداری از محتوای سخنرانی یا مصاحبه های خبری توسط خبرنگاران
  • نوشتن کتاب، مقاله، داستان و…
  • و بسیاری کارهای دیگر

استفاده از این تکنیک، علاوه بر اینکه سرعت شما در یادداشت برداری و نوشتن را بالا می برد، توانایی مرور سریع و کاربردی مطالب را با خود همراه دارد و در طولانی مدت از هدررفت زمان شما برای مرور و به یادآوری مطالب جلوگیری خواهد کرد.

سایر ویدیوهای آموزشی ما را در کانال آپاراتی مجموعه موثرباش دنبال کنید.

استفاده از نرم افزار در ترسیم نقشه ذهنی برای سخنرانی

هرچند امکان ترسیم مایندمپ با استفاده از خودکار و صفحه A4  کار دشواری نیست، اما نرم‌افزارهایی مانند imind map  و Xmind map  میتواند کار شما را برای ترسیم نقشه‌ذهنی بسیار ساده‌تر کند. امکاناتی مانند جابجایی سریع‌تر، استفاده از انواع و اقسام عکسها و نمادها، داشتن طیف زیادی از رنگها می تواند کار شما را بسیار راحت تر کند. در طول سخنرانی امکان دارد که شما نیاز داشته باشید که مطالب اضافه‌ای را به مایندمپ خود اضافه کنید، در این صورت اینکار با وجود نرم افزار برای شما براحتی قابل انجام است. اما در حالت دستی شما باید از نو یک نقشه دهنی جدید برای ارائه خود ترسیم کنید. البته ناگفته نماند گه تاکید ما این است که حداقل ۲۰ نقشه ذهنی اول را برای سخنرانی ها بصورت دستی طراحی کنید تا بطور کامل با این تکنیک فوق العاده آشنا شوید.

پس حالا که با مفهوم نقشه ذهنی آشنا شدید و روش رسم نقشه ذهنی را آموخته اید، دست به کار شوید و برای ۱۰ موضوع مورد علاقه خود، متن سخنرانی یک تا سه دقیقه ای آماده کنید. کافی است ایده اصلی تان را در مرکز یک کاغذ A4 بنویسید و سپس شروع، بدنه سخنرانی و جمع بندی پایانی صحبت های خود را با ثبت کلمه های کلیدی مشخص کنید. آن را با تصاویر مرتبط تزیین کنید تا به یادآوری مطالب برایتان ساده تر باشد. در پایان نظرتان درباره استفاده از این روش را نیز می توانید در پایین این مقاله با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دوره جامع “رازهای اجرا” یک فرصت استثنایی برای ورود به عرصه اجرای حرفه ای است؛ همین حالا شروع کن! فرصت ها خیلی زود از دست میرن…

نوشتهٔ پیشین
مخاطب شناسی و انتخاب موضوع سخنرانی
نوشتهٔ بعدی
تکنیک یافتن خوانش صحیح و معانی متون ادبی

۱۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام استاد
    عالی بود.

    پاسخ
  • محمدعلی حبیب زاده
    تیر ۱۴, ۱۳۹۹ ۲:۵۷ ب٫ظ

    سلام به شما، حقیقتش من اولین بار بود که اسم نقشه ذهنی رو از زبان شما شنیدم. مطلب و نکته ای بود بسیار مفید و آموزنده.
    موفق و موید باشید…

    پاسخ
  • سلام واقعا عالی بود ممنون از شما👏🏻👏🏻👏🏻

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      شهریور ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۳۱ ق٫ظ

      سلام دوست من.
      خوشحالم که این ویدیو برای شما مفید و موثر بوده.
      اگر سوالی داشتید با افتخار در خدمت شما هستم.

      پاسخ
  • آقا بسیار عالی بود. موفق پیروز باشید

    پاسخ
  • سلام. عالی بود. موفق باشید. نحوه کار با نرم افزار مایند مپ رو هم جایی آموزش دادید آیا؟ پیدا نمی کنم. البته تو سایت های مختلف هست. ولی زبان آموزش شما رو ترجیح می دهم.

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۷:۱۵ ب٫ظ

      سلام دوست من؛ من آموزشی در این خصوص ندارم ولی در صورت جستجو در آپارات یا یوتیوب، حتما آموزش های خوبی پیدا خواهید کرد. به علاوه اینکه، اصولا کار با نرم افزارهای این تکنیک، خیلی پیچیده و سخت نیست و کمی با آزمون و خطا، روند کار با آن را پیدا خواهید کرد. موفق و موثر باشید.

      پاسخ
  • ممنون خیلی عالی بود

    پاسخ
  • سلام و درود. تن صدای خیلی خوبی دارید واقعا دلنشین و مناسب برای سخنرانی است آیا تمریناتی در جهت تقویت صوت و … هم داشتید؟

    پاسخ
    • محمدرضا مبارکی
      محمدرضا مبارکی
      اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱ ۶:۰۰ ب٫ظ

      سلام و ارادت. بسیار ممنونم از حسن توجه شما
      بهترین تمرین، صحبت کردن و خواندن هست که به واسطه شغل و حرفه ام دائم در حال انجام آن هستم.
      اگر منظورتان تمرینات صداسازی است، مهمترین تمرین من، تنفس دیافراگمی و آگاهی به فرایند تولید صدا در دستگاه صوتی بدن بوده که می شه گفت خیلی به کارم اومده.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید